A mistake is one thing, but lack of passion is unforgivable

Åkte ner på fotbollsträningen och hängde lite med laget igår kväll. Som ni kanske minns har jag skadat ett knä, en fotbollsträning på konstgräs fastnade dubbarna i gräset när jag vände runt kroppen, knät vreds och korsbandet gick av. De opererade dit ett nytt korsband ungefär 6 månader senare, läkarna tar en sena från baksidan av låren och sätter den som ett konstgjort korsband. Senan växer tillbaka ut igen. Efter lite drygt ett år kunde jag spela fotboll igen! Jag spelade några månaders försäsongsträning och en halv sommarsäsong, men i augusti förra året small det igen, det nya korsbandet lossnade från fästet. Jag är inte tillbaka i fotbollen än, men det är ändå kul att träffa laget och vara där! 

Knäskador är jättevanliga bland unga, speciellt i sporterna fotboll och handboll. Tjejer har smalare knän och en annan muskeluppbyggnad vilket gör att de ligger extra mycket i riskzonen. Man kan förebygga knäskador genom att träna upp musklerna runt knät och i bålen, så kroppen har kontroll i alla rörelser. Tränar du i något lag, eller på egen hand för den delen, tycker jag absolut du ska se till att göra lite knäövningar! 10 minuter i slutet av varje träning räcker, har man tur slipper man undan långa månader och år av skada! Jag ska göra ett inlägg och visa några bra övningar här på bloggen snart, så håll utkik. Så länge kan ni prata med era tränare och se till att de lägger in ett knäpass i era träningar!
'

/Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0