LÖPARSKORNA PÅ

Första dagen efter sportlovet idag. Fick ni också pluggångest? Det vet jag att jag fick iallafall... Men för oss treor är det inte många månader kvar av skolan nu, och för alla andra kommer det snart ett skönt sommarlov! Så länge får vi bita ihop och hitta sätt i vardagen att orka med stressen. En sak som är jätteviktig då är träningen! Motion hjälper oss att slappna av, man blir gladare och piggare och det finns till och med studier som visar att hjärnan fungerar bättre av motion då det påverkar dess kemiska och elektriska effekt. När vi är stressade höjs blodtrycket och kolesterolet vilket kan leda till allvarliga sjukdomar. Motion sänker både blodtryck och kolesterol, och dessutom reglerar det blodsockret så nivån håller sig stabilare. Då slipper man "dipparna" när blodsockret sänks och man blir sötsugen.

Jag tog tag i mitt pluggberg direkt jag kom hem från skolan, men tog ett break mitt i för att springa en runda. Jag vet med mig att jag inte orkar hålla koncentrationen uppe och plugga flera timmar i sträck, så jag har lärt mig att ta pauser. Ikväll åkte jag och pojkvännen ut till Kilenegården på Hammarö, där finns det jättefina spår i flera olika distanser! Vi bestämde oss för att utmana oss själva (eller kanske mest varandra egentligen...), så vi gav oss på milen. På grund av mörker och is blev vi tvugna att vika ut på elljusspåret i slutet, men sammanlagt blev det en runda på ca 8 km. Klart godkänt för att vara i mars! Hur gör ni för att överleva tunga pluggkvällar?

/Amanda

Källa: http://iform.se/valbefinnande/stress/motion-mot-stress

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0